Problemet med Facebook

Jeg er endnu ikke i stand til at artikulere den instinktive fornemmelse der gøre at jeg holder min blog i live. Her er lidt brændstof, og endnu et godt argument.

I princippet er det en forældet internetteknologi, der ikke har nær den samme rækkevidde som mere moderne platforme faciliterer. Sociale netværk virker umiddelbart hurtigere og nemmere, men effektiviteten efterlader en følelse af hulhed. Det er som om min underbevidsthed drager paralleller til GMO-fødevarer: Det virker smart nok i teorien, men produktet er i realiteten falskt og mere skadeligt end en god omgang økologi.

Hvis jeg synes det er så svært at sætte ord på, hvorfor så dette forsøg på selvsamme? Et tweet med et link til en tube med et velinformeret bud på Problemet med Facebook satte tanker igang. Mange af kommentarerne peger på at G+ gør det bedre. Det har de ret i, men den er der ikke helt endnu.

Jeg tror stadigvæk på at teknologierne kan supplere hinanden. Som der også gives udtryk for i videoen, så er folks intentioner med at besøge et website afgørende for hvordan de bruger det. Kan du forestille dig et indlæg som dette posted på Facebook eller G+? Man orker ikke at læse det hele hvis man også gerne vil nå igennem de mange andre daglige indlæg. Personer der besøger en blog har opmærksomheden gearet til en lidt længerevarende og måske mere refleksiv læsning. Det er ihvertfald den indgangsvinkel jeg har til bloggingplatformen.

Jeg fortsætter opholdet i tænkeboksen, men jeg lover ikke at gøre et stort nummer ud af det. Der er vigtigere ting at gruble over, men videoen var alligevel så inspirerende at jeg var nødt til at få afløb her. Tak fordi du lod mig tænke højt. Glem ikke at se videoen.

@dave_80’s tweet med 2veritasium’s video: