Fototeknik: Active D-lighting – ubrugeligt!

Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke helt har fået tygget mig igennem manualen til mit Nikon D90 spejlreflekskamera. Jeg er sikker på, at der findes en masse små guldkorn i den, som jeg ville blive glad for at lære.

På den anden side er manualen ikke en helt lødig / objektiv kilde til at lære om kameraets funktioner. Eksempelvis faldt jeg over menupunktet “Active D-lighting” og tænkte at det lød som noget jeg gerne vil have slået til – hey… “bedre lys” er noget fotografer kan lide.

Efter at have læst lidt om funktionen, lærte jeg at den ifølge Nikon gør at i et meget kontrastfyldt billede, vil den sørge for at high-lights reddes fra at brænde ud, og at i mørke områder øges lysfølsomheden, sådan at man i begge ekstremer ikke mister detaljer. Det lyder jo fint! – hvis man rammer lidt ved siden af eksponeringen, kan kameraet automatisk redde noget af detaljerne i histogrammets yderpunkter. Lyder peachy.

Efter at have tænkt lidt over konceptet, gik det op for mig, at det funktionen i virkeligheden sørgede for, var at fjerne en del af den kontrast, som er naturligt forekommende i en scene – at gøre motivet mere fladt. “Fladt” lyder ikke nær så positivt som “at redde detaljer”. Jeg undersøgte eksempler på nettet, og de bekræftede bare min opdagelse. Alle sammen viste hvordan billeder taget i dårligt lys (solskinsvejr, midt på dagen) kunne forbedres en lille smule med Active D-lighting.

Min holdning, baseret på min måske begrænsede erfaring, er bare at hvis man tager billeder i dårligt lys, bliver resultatet ikke specielt godt. Er man nødt til at tage billeder i middagssolen, er forudsætningerne for gode billeder automatisk begrænsede. Det kan være fuldstændig ligegyldigt om kameraet kan redde en smule detaljer i et område der bliver ramt af direkte sollys, eller i et skyggeområde der er 5-6 stop mørkere end resten af motivet.

Accepter at de områder ikke er det vigtigste i dit billede. Eksponer billedet efter det primære motiv. Brænd resten. I hvert fald hvis resten er indhyldet i hårdt middagssollys og billedet ikke kan tages anderledes. Slå den slags fiksfakserier fra i dit kamera. Jeg gjorde det for mere end et år siden, og har ikke været andet end tilfreds med den forbedrede kontrast, i billederne hvor Active D-Lighting havde forsøgt at “redde” mit arbejde. Der skal være sort i billedet. Der skal være hvidt i billedet. Hvorfor gøre et billede mere fladt når man kan lade være?

Canons ækvivalent hedder Auto Lighting Optimizer, men ligegyldigt hvad man kalder det, skal det slås så meget fra at menupunktet helt forsvinder fra kameraet. Producenterne burde finde et fællesnavn for funktionen og gøre det mere tydeligt hvad den gør for billederne. Jeg foreslår “Irrelevance Booster”, “Image Flattenizer”, “Contrast Reducing Poop-a-function” eller “PLZ 2 NOT ENALBEZ!!!”.

Gør noget for dine billeder i dag – slå ADL / ALO fra.