En mekanikerregning på kr. 17.000,-

Hvad stiller man op med sådan en, når man lever efter mit budget? Mine umiddelbare løsningsforslag i min facebook-status var ikke særligt konstruktive, så jeg må hellere lægge en plan.

Status 17000

Der er nogle forskellige muligheder, der må afsøges.

  1. Min tidligere mekaniker har måske forårsaget fejlen – regningen sendes videre til ham.
  2. Værkstedet må hjælpe mig med at vurdere, om det er en fejl, der er omfattet af lovens 24 måneders reklamationsret – regningen sendes videre til brugtvognsforhandleren.
  3. Bilen vurderes til ca. kr. 72.000,- – selvom jeg er glad for den, kunne det være, den kunne veksles til en anden. Regningen forsvinder og jeg får en masse bøvl og en ringere men ny garantiomfattet bil.
  4. Jeg finder en måde at tjene penge på en af mine utallige højt udviklede talenter, og på den måde betale den regning.
  5. Jeg arver fra ukendte onkel Bob i Amerika, inden der er gået en uge.

Første punkt på listen skal måske forklares. Jeg aner intet om biler – hvis den laver en lyd, må jeg hellere sende den afsted til mekanikeren. Egeskov Bilværksted Aps. har været meget tålmodige med mig, og virker som et sæt gode mennesker. Jeg har brugt dem et par gange til diverse småreparationer og et serviceeftersyn. Sidst bilen var på værksted, og kort før fejlen der kræver denne dyre reparation, var den hos Egeskov.

De skulle kigge på en inderskærm, der havde revet sig løs i snemasserne. Jeg har afleveret bilen ved værkstedet, og glæder mig til at få den tilbage igen. Da Jesper ringer fortæller han, at der var en blæser der må have været gået i stykker da de skulle trille den ind på værkstedet, fordi de havde undret sig noget over, at jeg ikke havde nævnt at kølerblæseren kørte på fuld tryk, selvom bilen var startet fra kold. Det lød mystisk, men som sagt er de virkelig flinke nede på værkstedet, og jeg lod eventuelle tvivl komme dem til gode.

De havde haft testeren på bilen, og fundet frem til at det var et specielt relæ, der var stået af. De havde et lignende – men ikke originalt-Ford relæ liggende og forsøgt at sætte det i. Det havde virket men da jeg hentede bilen, rådede de mig til at købe et originalt-Ford relæ i stedet for det, de havde sat i. Den bil er livsnødvendig for at jeg kan komme på arbejde, så vi blev enige om, at det nok var bedst at bestille relæet hjem. Det var en mindre reservedel til kr. 300,- så de penge var givet godt ud. Han bestilte relæet hjem, og sagde at jeg kunne køre med det uoriginale relæ indtil det nye kom hjem. Jeg stoler på hans professionelle vurdering, og efter et par dage kiggede jeg forbi igen med bilen, og fik sat det nye i.

Det fungerede fint. I et par dage. Så begyndte en advarselslampe at lyse i instrumentbrættet: Bilen gik på nødprogram (halv motorkraft), og manualen sagde at der var problemer med “drivlinien”. Jeg sendte bilen tilbage til Egeskov, der forsøgte at køre testeren på den igen. De kunne ikke finde fejlen. “Du må prøve at sende den til et specielt Ford-værksted. De har en tester der er designet specifikt til din bil, som forhåbentligt kan lokalisere fejlen”.

Efter 4 dage hos Ford-mekanikeren får jeg meddelelsen om, at den reservedel de mener jeg skal bruge, koster over kr. 9000,- og at hele regningen vil lyde på kr. 17000,-. Jeg ser hele min finansielle verden smuldre som sand mellem mine fingre. Jeg får sagt god for, at de bestiller den hjem, og får at vide at de regner med at kunne aflevere bilen igen onsdag eller torsdag.

Det er først efter at have talt med kollegerne om min ruin, at det slår mig, at det relæ Egeskov satte i, i de par dage indtil den originale reservedel kom hjem, måske kunne have skabt mere ravage end man kunne frygte. Planen er nu at kontakte Ford mandag morgen, og give dem historien og en mulighed for at udtale sig om situationen. Egeskov Bilværksted er good-guys – men selvom jeg godt kan lide at lege filantrop, så er sytten tusinde kroner ikke legetøj. Jeg er nødt til at følge denne tråd til ende.