Søvn: 8 unaturlige timer

Det er vist rimelig almindeligt kendt at det anbefales at få 8 timers søvn i døgnet. At overholde søvnen har mange fordele for helbred, humør og kreativitet. Når jeg formår at overholde min sengetid så oplever jeg også fordelene ved det dagen efter. Fordelene er bekræftet mange gange.

Noget andet som anbefalingen ikke nævner noget om er at de 8 timer ikke nødvendigvis behøver foregå som et sammenhængende koma. Forskere ved at det fysiologisk-historisk set, indtil industrialiseringen, har været almindeligt at have “første søvn” og “anden søvn”: En nattesøvn delt op i to tempi.

Jeg faldt over et TED-foredrag på Facebook hvori Jessa Gamble kort fortæller om at det at vågne i op til et par timer om natten slet ikke er et helbredsproblem der skal medicineres, men i virkeligheden er en del af nogle menneskers naturlige døgnrytme. Jeg tænkte ikke videre over det i øjeblikket, men efter en nat med virkelig dårlig søvn, besluttede jeg mig for at undersøge sagen nærmere. Ifølge internettet lader det til at der kan være noget om det.

Se det ca. 4 minutter lange foredrag her:

LiveScience.com sætter fokus på det naturlige i den opdelte søvn:

“Busting the 8-Hour Sleep Myth: Why You Should Wake Up in the Night” af Natalie Wolchover for Live Science Health, 2011-02-16.

In the 1990s, a sleep scientist named Thomas Wehr discovered that everyone sleeps biphasically when subjected to natural patterns of light and dark. In Wehr’s well-known study, he subjected participants to 14 hours of darkness per night, and found that they gradually shifted to a routine of taking two hours to fall asleep, then sleeping in two four-hour phases separated by about an hour of wakefulness—a pattern that exactly matched Ekirch’s historical findings.

Wehr concluded that biphasic sleeping is the most natural sleep pattern, and is actually beneficial, rather than a form of insomnia. He also inferred that modern humans are chronically sleep-deprived, which may be why we usually take only 15 minutes to fall asleep, and why we try our best not to wake up in the night.

BBC har også været inde over emnet med flere historiske detaljer:

“The myth of the eight-hour sleep” af Stephanie Hegarty for BBC World Service, 2012-02-22.

Today, most people seem to have adapted quite well to the eight-hour sleep, but Ekirch believes many sleeping problems may have roots in the human body’s natural preference for segmented sleep as well as the ubiquity of artificial light.

This could be the root of a condition called sleep maintenance insomnia, where people wake during the night and have trouble getting back to sleep, he suggests.

The condition first appears in literature at the end of the 19th Century, at the same time as accounts of segmented sleep disappear.

Jeg ved ikke hvordan du sover, men personligt glæder jeg mig til at kunne gå i seng med solen, begynde den næste dag veludhvilet og tidligt og måske endda nyde en vågen time eller to midt om natten med god samvittighed. Sov godt.